keskiviikko 24. elokuuta 2011

Operaatio farkkutakin valkaisu

Eli siis otsikkokin kertoo jo, mitä mä tällä kertaa rupesin puuhastelemaan! Mulla oli kaapissa pari kirppikselle menevää farkkutakkia, joista en tykännyt, koska ne oli mun mielest liian tummia. Googlasin siis vähän ja aloin hommiin! Ei se kovin vaikeeta ollut, eikä tullut kalliiksikaan. :D

Ensin tietysti tarvii värjättävän farkun ja kloriittia. Maksaa joku 1-3 e per pullo. Mulla oli jotain "laventelintuoksuista" mut ei se hyvältä kyllä tuoksunut. Joku huivi kannattaa laittaa suun eteen, mua ainakin rupes vähän ajan jälkeen jo huippaamaan. :D

Luin jostain, että napit kannattaa teipata, ettei kloriitti ruostuta niitä. Mutta toi jälkimmäinen kuva on itseasiassa eri takki (tein ensin koeversion) ja toisessa takissa en vaivautunut teippaamaan nappeja, eikä niille mitään tapahtunut. Toisaalta teippaamaton takki oli paljon laimeammassa seoksessa.



Aika pieni saavi mulla oli, joten ensimmäisestä takista tuli aika epätasainen. Jos haluaa tasaisemman värin, kannattaa ottaa isompi saavi (jollainen mulla toisessa takissa olikin). Takkia pitää välillä sekoitella, ja mun sekoittajana toimi ikivanha ringettemaila. :) Takki pyrki nousemaan pintaan, joten laitoin kiviä painoksi.
Mulla ei ollut mitään reseptiä että kuinka monta osaa vettä ja kloriittia olisi pitänyt laittaa, joten laitoin tähän ensimmäiseen suurinpiirtein saman verran molempia ja annoin sen lojua tuolla (välillä sekoittaen) muutaman tunnin. Sitten kun se oli mun mielestä sopivan vaalea, nostin sen pressulle kuivumaan ja lopuksi laitoin pesukoneeseen. Koska olin tyytyväinen lopputulokseen, laitoin toisenkin takin likoamaan. Vettä oli tällä kertaa paljon enemmän kun kloriittia, koska se loppui kesken. Jouduin sitten vaan pitämään sitä siellä n. 2 vuorokautta, mutta tuli siitä ainakin tasainen! Porukat oli todella ilosia kun koko piha haisi uimahallilta muutaman päivän! :)
  
Tässä koetakki, joka lojui vahvemmassa liuoksessa vähemmän aikaa ja pienemmässä ämpärissä. :)
            



Tässä valmiit takit! Aika kivoja mun mielestä, ihan käytettäviä. Vähän ne haisee kloorilta, mut sanon vaan et olin uimassa, jos joku kysyy. :P

7 kommenttia:

  1. Tosta vaaleammasta tuli kyllä tosi kiva! :)

    Anniina

    VastaaPoista
  2. tulipa kivat molemmista! vois kyllä itekkin kokeilla:)
    liityin lukijaks. tsekkaatko munki blogin:)

    http://janitainka.blogspot.com

    VastaaPoista
  3. Kiitos ja kannattaa kokeilla, ei ollu vaikeeta! :) Käyn lukemas:))

    VastaaPoista
  4. tosta vasemman puoleisesta tuli tosi hieno, ja muutenkin kiva blogi! (:

    http://saara-kissntell.blogspot.com

    VastaaPoista
  5. oliks nois takeis lappu et kestääks ne kloorivalkasun vai laitoiks vaan :o ? Ku itel o yks takki minkä haluun valkasta mut siin o lappu et ei kestäis mut vois kokeil silti :P

    VastaaPoista
  6. Kyllä niis tais molemmis olla laput eikä muistaakseni menny miksikään, tarkistaisin mut täytyy myöntää etten tiiä missä ne on.. :D ja toiseen lurauttelin vähä runsaamminki sitä ainetta eikä sil mitää mun mielest tapahtunu

    VastaaPoista